Dikuasakan oleh Blogger.

01 Januari 2011

BAGAIMANA MEMILIH EMAS PELABURAN?

Ketika saya memutuskan untuk mula melabur emas, perkara pertama yang mesti saya lakukan adalah membeli emas. Saya telah membuat sedikit kajian tntang bagaimana produk yang paling baik untuk pelaburan. Kajian ini penting bagi meningkatkan keuntungan serta mengelakkan kerugian dalam apa jua pelaburan yang hendak dibuat.

Saya meletakkan beberapa syarat tertentu sebelum membeli emas, antaranya ialah:

Harga (premium) yang murah
Pertama sekali kita perlu mengetahui berapa harga semasa (spot price) emas. Pada kebiasaanya orang akan melihat harga semasa (spot price) di laman web www.kitco.com. Tapi saya lebih suka melihat di laman web goldprice.org atau Nubex. Bagaimanapun, tidak ada orang yang menjual emas pada harga semasa (spot price). Ini kerana harga tersebut belum termasuk kos pembuatan, menyimpan, perlindungan, pengangkutan dan juga keuntungan pengeluar serta pengedar. Perbezaan antara harga semasa (spot price) dan harga jualan disebut sebagai premium. Jadi, harga emas yang murah adalah harga emas yang paling hampir dengan  harga semasa (spot price) ataupun dengan kata lain memiliki premium yang rendah.

Spread yang paling rendah
Harga emas yang murah dan premium yang renda belum tentu baik untuk pelaburan. Untuk mendapatkan keuntungan lebih cepat dan banyak, spread (perbezaan harga belian dan jualan) yang rendah adalah salah satu perkara yang perlu menjadi pertimbangan dalam memilih emas. Semakin rendah spread, maka semakin baik dan menguntungkan bagi pelaburan.

Mudah dijual
Perkara yang terakhir adalah emas itu mudah untuk dijual kembali. Kerana tiada gunanya kita membeli emas dengan harga yang murah serta spread yang rendah tetapi ketika hendak menjualnya kembali untuk mendapatkan keuntungan, sangat susah untuk mendapatkan pembeli. Selalunya kita akan menjual emas ketika harga sedang tinggi, tapi siapakah yang mahu membeli emas pada masa itu dengan harga yang berpatutan dengan kadar segera sebelum harga emas kembali jatuh? Apatah lagi emas yang hendak dijual dalam jumlah yang besar.
Saya telahpun berkongsi 3 perkara yang perlu ada pada sesebuah produk emas bagi tujuan pelaburan. Sekarang saya akan berkongsi maklumat tentang emas pilihan saya. Saya memilih emas keluaran Public Gold sebagai emas pelaburan saya memandangkan produk-produknya memenuhi ketiga perkara di atas. Sekiranya ditanya lebih lanjut produk yang mana satu menjadi pilihan saya, maka jawapan saya adalah 1 dinar Public Gold. Sebagai Priority Dealer Public Gold, saya kadar spread saya bagi 1 dinar hanya 4% sahaja. :)

Wallahu ta'ala a'lam.

Bagaimana dengan Anda? Sila kongsikan pandangan Anda pada ruang komentar yang tersedia di bawah.

Seja o primeiro a comentar

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

  ©HIKMAH GOLD - Todos os direitos reservados.

Template by Dicas Blogger | Topo