Dikuasakan oleh Blogger.

28 September 2010

TIDAK TAHU MELABUR EMAS



Manusia bertindak berdasarkan apa yang dia tahu, apa yang dia mahu dan apa yang dia mampu. Seseorang tidak melibatkan diri dalam pelaburan emas juga kerana dia belum tahu kelebihan melabur emas. Atau doa sudah tahu kelebihan melabur emas tapi belum mahu bertindak, masih mahu menunggu dan melihat dulu. Atau sudah tahu dan mahu tapi belum mampu.

Dalam entry kali ini akan menekankan pembahasan aspek tahu dalam pelaburan emas. Kerana pelaburan ilmu menjadi suatu kemestian sebelum melibatkan diri dalam apa jua pelaburan. Azizi Ali di dalam bukunya "Get into Gold" mengatakan bahawa beliau pernah kehilangan wang pada kali pertama melabur emas. Salah satu puncanya adalah ilmu dan pengetahuan yang sangat sedikit tentang emas.
"Manusia menjadi musuh kepada perkara yang tidak diketahuinya", mutiara hikmah Sayyidina 'Ali dalam kitab Nahj al-Balaghah.

Jika kita membuat keputusan yang salah dan menyebabkan kerugian dalam pelaburan hanya disebabkan kekurangan ilmu tentangnya, kita akan menyesal dan akan mengingatinya sepanjang hayat. Tentu sahaja kita tidak perlu mengalami kerugian terlebih dulu barulah tergerak hati untuk mempelajari pelaburan tersebut.

Jadi, untuk mengoptimakan keuntungan serta mengelakkan kerugian dalam apa jua pelaburan, kita perlu mendalami ilmu tentangnya. Dengan begitu kita akan tahu apa yang perlu dilakukan dan apa yang tidak perlu, apa boleh dilakukan dan apa yang tidak boleh dilakukan.

Sebagai permulaan, kita boleh mencari maklumat di internet dengan bantuan Google. Tapi untuk lebih mudah, saya mencadangkan supaya Anda membaca artikel-artikel pada blog jutawanemas.com. Kerana pada awalnya saya juga banyak mendapat ilmu tentang pelaburan emas dari blog tersebut. Semoga perkongsian ini bermanfaat.

An Idiot repeats his mistakes.
A smart person learns from his mistakes.
But a genius learns from the other's mistakes.

Seja o primeiro a comentar

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

  ©HIKMAH GOLD - Todos os direitos reservados.

Template by Dicas Blogger | Topo