Dikuasakan oleh Blogger.

07 September 2010

FUNGSI WANG



Wang sepatutnya memiliki 3 fungsi utama, iaitu: Sebagai medium of exchange (alat untuk bertukar barang), sebagai unit of account (unit matawang) dan sebagai store of value (menyimpan nilai). Yang menjadi persoalan adalah apakah wang kertas yang kita gunakan sehari-hari memiliki ketiga fungsi ini?
Fungsi sebagai medium of exchange? Jawapannya, ya! Wang kertas sah dan digunakan dalam urus niaga.

Fungsi sebagai unit of account? Jawapannya, ya! Walaupun hal ini masih perlu dipersoal kerana salah satu prinsip akaun adalah konsisten, sedangkan nilai wang kertas tidak pernah konsisten konsisten.

Fungsi sebagai store of value? Untuk yang ini jawapannya adalah tidak! Kerana nilai wang kertas secara perlahan tapi pasti akan berkurangan disebabkan oleh inflasi. Pada keadaan normal, kadar inflasi adalah sebanyak 5% dalam setahun. Namun pada masa kemelesetan ekonomi atau kegawatan politik, kadar inflasi boleh meningkat berkali-kali ganda.

Jadi bagaimana untuk menyelamatkan nilai wang kita daripada dirompak oleh inflasi? Tukar wang Anda kepada emas, sama ada dalam bentuk jongkong atau dinar. Kerana nilai emas telah terbukti kalis terhadap inflasi.


P/s:

Ingin tahu lebih jelas tentang inflasi, sila baca di [sini].

Seja o primeiro a comentar

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

  ©HIKMAH GOLD - Todos os direitos reservados.

Template by Dicas Blogger | Topo