Dikuasakan oleh Blogger.

13 Oktober 2010

SELALU KENA ROMPAK



Saya suka menggambarkan inflasi sebagai perompak. Dan siapapun yang memiliki wang fiat (wang kertas) pasti akan menjadi mangsa rompakannya. Institusi kewangan seperti bank, syarikat insuran dan syarikat pelaburan pun tak terlepas daripada menjadi mangsa (hanya saja mereka mampu melawannya). Bahkan polis sekalipun akan dirompak oleh inflasi tanpa mampu menangkap dan memasukkannya ke dalam penjara. :)

Jika mereka sudah pasti dirompak, bagaimana pula dengan kita, ibu bapa, isteri/suami, adik-beradik dan orang-orang yang kita sayangi? Sudah tentu kita juga tidak terlepas daripada menjadi mangsa rompakan?

Tidak ramai orang mengetahui apa itu inflasi. Ramai orang hanya merasakan kesan kenaikan harga tanpa menyedari kewujudan inflasi. Malangnya inflasi akan tetap berlaku samada kita menyedarinya ataupun tidak.

Inflasi boleh ditakrifkan sebagai kenaikan harga barang dan perkhidmatan. Hal ini berlaku kerana terdapat terlalu banyak wang yang beredar berbanding barang dan perkhidmatan yang tersedia. Ketika inflasi berlaku, jumlah wang adalah kekal tetapi nilai atau kuasa membeli menjadi berkurang. Ingin tahu lebih jelas tentang inflasi? Sila klik di [sini].
Pada keadaan normal, kadar inflasi adalah sebanyak 5% dalam setahun. Tapi pada masa kemelesetan ekonomi atau kegawatan politik, kadar inflasi boleh meningkat berkali-kali ganda. Kadar inflasi yang sangat tinggi boleh menjejaskan ekonomi sesebuah negara. Berikut ini adalah senarai mengikut turutan negara yang paling teruk dilanda inflasi:
  • Hungary (July 1946)
  • Zimbabwe (November 2008) USD 1 = 688 billion Zimbabwean Dollar. Jangan klik di [sini] kalau tak mahu melihat kesan inflasi di Zimbabwe.
  • Yugoslavia (January 1994)
  • Germany (Oktober 1923) USD 1 = 4,2 billion Marks
  • Greece (Oktober 1944)
  • Taiwan - Republic of China (Mei 1949)
Rujukan: Wikipedia

Untuk itu, kita perlu sedar tentang kewujudan inflasi. kita boleh memilih samada membiarkannya terus merompak kita dan orang-orang yang kita sayangi ataupun melawannya. Jika sekarang Anda masih menyimpan wang dalam bentuk tunai seperti akaun simpanan, akaun semasa dan sebagainya, saya mencadangkan supaya Anda segera menukarnya kepada emas.

Jangan biarkan diri Anda dan orang yang Anda sayangi terus dirompak!

Seja o primeiro a comentar

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

  ©HIKMAH GOLD - Todos os direitos reservados.

Template by Dicas Blogger | Topo