Dikuasakan oleh Blogger.

07 Oktober 2010

SEJARAH 100 TRILLION ZIMBABWEAN DOLLAR



Cuba kira ada berapa bilangan angka sifar pada wang di atas. Ada 14 (empat belas) angka sifar semuanya. Wow! Satu jumlah wang kertas yang sangat besar. Bahkan ini adalah wang kertas dengan jumlah paling besar yang pernah dicetak dalam sejarah kehidupan umat manusia.

Matawang di atas adalah Zimbabwean Dollar (ZWD). Pada tahun 1980, ZWD mempunyai nilai yang lebih tinggi dari USD dengan perbandingan ZWD 1 = USD 1,47. Tetapi kerana pemerintah yang sesuka hati mencetak wang kertas (pada tahun 2006-2008), maka nilai ZWD semakin kehilangan nilai dan menyebabkan inflasi besar-besaran.

Sejarah hitam tersebut bermula pada 16 Februari 2006, ketika Gabenor Reserve Bank of Zimbabwe (RZB), Gideon Gono, mengumumkan bahawa pemerintah telah mencetak ZWD 20.5 trillion bagi membeli matawang asing untuk kemudian membayar hutang negara kepada IMF. Setelah itu pemerintah semakin rajin mencetak wang kertas sehingga akhirnya Zimbabwe mengalami hyperinflation.

Pada 16 Januari 2009 pemerintah Zimbabwe mengeluarkan wang kertas ZWD 10 trillion, ZWD 20 trillion, ZWD 50 trillion, ZWD 100 trillion (seperti dalam gambar). Pada saat pengumuman dibuat, nilai ZWD 100 trillion bersamaan dengan USD 30 sahaja.



P/s:

Kini wang tersebut tidak beredar lagi. Walau bagaimanapun ZWD tetap menjadi buruan para peminat dan pengumpul matawang unik atas berbagai alasan, terutama ZWD 1 trillion.

Saya baru saja berjaya mendapatkan ZWD 1 trillion, ZWD 50 trillion dan ZWD 10 trillion melalui internet dari seorang penjual yang jujur. Saya merasa bertuah kerana setelah bersusah payah mencari, akhirnya berjaya juga mendapatkannya. Untuk makluman, saya telah membeli beberapa keping stock terakhir yang dimiliki oleh penjual tersebut. Jika Anda juga berminat untuk memilikinya, sila hubungi saya via sms atau YM atau e-mail. Stock adalah terhad. :) Ingin melihat-lihat? Sila klik di [sini].

Seja o primeiro a comentar

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

  ©HIKMAH GOLD - Todos os direitos reservados.

Template by Dicas Blogger | Topo