Dikuasakan oleh Blogger.

29 Oktober 2010

TIDAK MAHU MELABUR EMAS



Tulisan kali ini adalah sambungan dari tulisan sebelumnya, iaitu TIDAK TAHU MELABUR EMAS.

Emas telah diketahui sebagai sangat berharga sejak bermulanya tamadun manusia. Emas telah lama dianggap sebagai logam yang paling berharga dan telah digunakan sebagai matawang dalam sejarah.
Pelaburan emas pula merupakan pelaburan yang hebat kerana pada jangka masa yang panjang emas telahpun terbukti memiliki sejarah yang lama dalam pengekalan nilainya. Emas akan menjadi semakin menarik pada masa kemelesetan ekonomi. Ini disebabkan nilai emas semakin meningkat dan nilai wang kertas (fiat) merudum. Namun malangnya tidak ramai orang yang menyedari hal ini.

Pakar psikologi berpandangan, kemahuan untuk melakukan sesuatu didorong oleh rasa perlu (need). Jadi kemahuan itu berasal dari rasa perlu. Orang baru mula membeli emas ketika merasa perlu untuk membelinya, biasanya ketika hendak melangsungkan perkahwinan. Selain dari itu, sangat jarang orang mahu membeli emas.

Di antara sebab ramai orang tidak mahu membeli dan melabur emas:
  1. Kebanyakan orang tidak tahu tentang pelaburan emas.
  2. Sebahagian orang menganggap bahawa pelaburan emas adalah skim (cepat kaya dengan umpan) pelaburan emas dan sangat anti dengannya.
  3. Hanya sedikit yang arif tentang pelaburan emas tapi apa yang diketahui adalah salah.
  4. Segelintir yang tahu banyak tentangnya tidak mahu orang lain turut tahu.
  5. Semua perkara di atas.
Tak kenal maka tak cinta! Maka untuk menumbuhkan rasa mahu dan perlu kepada pelaburan emas, Anda perlu mengenalnya dengan lebih lanjut.

Seja o primeiro a comentar

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

  ©HIKMAH GOLD - Todos os direitos reservados.

Template by Dicas Blogger | Topo